Een duidelijk en helder ondernemingsplan is de basis voor iedere succesvolle onderneming. Het is niet alleen een goed begin van een nieuw horecabedrijf, het is ook een prettig hulpmiddel voor het maken van een doorstart of het doen van een nieuwe investering. De horeca is een sector die geregeld te maken heeft met nieuwe trends. Een goed bedrijfsplan speelt hierop in en houdt rekening met verschillende ontwikkelingen.

Trends die nu gesignaleerd worden, zijn:

  • Kwaliteit, gastvrijheid en beleving zijn van essentieel belang geworden om nog een meerprijs te kunnen realiseren. Nu internet inzage geeft in aanbod, kwaliteit en pricing bepaalt de consument;
  • De juiste online propositie (online vindbaar zijn, het juiste verhaal vertellen en de klant verleiden tot aankoop, reserveren of boeken) en de juiste inzet van sociale media zijn van doorslaggevend belang geworden;
  • Toenemende schaalvergroting en ketenvorming;
  • Toenemende aandacht voor duurzaamheid;
  • Toenemende branchevervaging- en vervlechting: door opkomst van nieuwe ‘horeca´-aanbieders zoals warenhuizen, supermarkten en sportaccommodaties

De ondernemingsplannen van BanBarRes bestaan altijd uit een profielschets van de ondernemer, een beschrijving van de plannen, een uitgebreide (meerjarige) doorrekening van de plannen en een globaal marketingplan (inclusief marktonderzoek).